DIY Chloë Jas (La Maison Victor)

IMG_1265

Hallo iedereen!
Eindelijk ben ik begonnen aan de “Chloë” jas van “La Maison Victor“. Deze editie kwam in herfst 2014 uit. Het patroon bestaat uit een simpele opbouw voor een jas, nl. raglanmouwen en zakken aan de zijnaden zonder ritsen. De stof heb ik op de beurs “Stoffenspektakel” 7 september 2015 in Antwerpen gekocht. Aan 3 eur/meter was het wel aanschuiven, wel spijtig dat de verkoopster “selectief doof” was en na mijn 3x luidkeels roepen “Hallo, kan u me helpen aub?” intentioneel 10 mensen aan me vooraf liet gaan.

*Hi everyone!

Finally I began on the “Chloë” jacket of “La Maison Victor“. This edition came out in automn 2014. The pattern is simple, raglansleeves and side pockets without zippers. I bought the fabric at the fabric fair “Stoffenspektakel” on 7 september 2015 Antwerp. It was a long queue on the stand where they sell fabric at 3 eur/meter. Unfortunately the seller appears to be ”selective deaf” when I already yelled 3 times ”Hello, can you help me please?” but no she had let 10 persons before me go…

IMG_1268

Het patroon van mijn maat 34 heb ik toch moeten aanpassen . Als je net als ik maar 1m.55 bent, heb ik toch wel zo’n 15 cm af moeten knippen van de onderste zoom (dit is incl. de 5 cm zoom) en -5.5 cm van de zoom aan de mouw (dit is incl. de 5 cm zoom). Opmerking op het patroon, de positie van de zijzakken zijn reeds aangeduid op het patroon. Volg deze niet indien je de hoogte van de zijzakken zelf nog wilt veranderen. Ik had dit niet op voorhand mee rekening gehouden waardoor de zakken vrij laag voor me uitvallen…

*The pattern of my size 34 I had to adjust. If you’re just like me only 1m55, then you need to cut -15 cm  off of the bottom seamline (this is incl.the 5 cm seam) and -5,5 cm of the sleeve seamline (this is incl. the 5 cm seam). Remark on the pattern, the position of the side pockets are already marked on the pattern. Don’t follow these if you want to change the height of the pockets. I didn’t take notice and so my sidepockets are now actually too low…IMG_1266 Om de Chloë jas volledig mijn versie te maken, heb ik er een strik aan toegevoegd. Ik heb hiervoor dezelfde techniek gebruikt als de “korean bolero” van 2013. Knip een rechthoek uit van 17 cm (L) x 15 cm (B), de zijkant van 15 cm duid je aan als middenvouw. Knip deze uit de stof met de goede kant naar binnen.

*To make the Chloë jacket completely my version, I’ve added a bow. I have used the same technique from the  “korean bolero” of 2013. Cut a rectangle of 17 cm (L) x 15 cm (W, ), the side of 15 cm mark as middlefold. Cut it from the fabric with the good side inwards.
IMG_1280

Stik de boven- en onderkant met naadwaarde 1 cm, verdun de naden vooral bij het hoekje. Zo keer je de stof makkelijker om.

*Stitch the sides above and below with 1 cm seamline, cut the seams thinner especially at the corner. This allows the fabric to turn it inside out more easily.IMG_1289IMG_1301 IMG_1291

Keer om.

*Turn the fabric inside out.IMG_1292
We maken nu een stolpplooi, neem ongeveer 4 cm van elke zijkant (of markeer het eerst) en neem de stof tesamen. Je drukt het middelste gedeelte plat en zo heb je een stolpplooi.

*We’re making an inverted pleat, take around 4 cm of each side (or mark it first) and take the fabric together. Press the middle part flat and there you have the inverted pleat.

IMG_1294 IMG_1295 IMG_1296 IMG_1297

Naai dit gedeelte onmiddellijk vast met rijgdraad anders valt alles terug uit mekaar (vooral als je dikke stof hebt).

*Sew it together with basting thread otherwise the shape will fall apart (especially when you have thick fabric).IMG_1298  Omdat mijn stof zó dik is, leek het me moeilijk om deze in de naad te verwerken dus ga ik nu een aparte dunne zwarte stof toevoegen om deze netjes in de naad te laten verwerken. Plaats de strik in het midden van de zwarte stof, de zwarte stof plooi je 1 cm binnen bij de boord zodat deze niet uitrafelt. De zwarte stof moet nu het strikje omhullen. Naai dit vast.

*Because the fabric is so thick, it seems hard to sew it in the seam so I’m adding a thin black fabric in order to sew it easily in the seam. Place the bow in the middle of the black fabric. Fold the black 1 cm at the seam and wrap it around the bow. Stitch it all together.

IMG_1306 IMG_1307 IMG_1308 IMG_1309

Naai de strik op gewenste hoogte, ik kies de borsthoogte.

*Sew the bow at desired height, I chose the chestheight.IMG_1310 IMG_1312 IMG_1313

Naai de strik bij het belegdeel extra vast met je hand.

*Sew the bow at the turn with your hand.IMG_1314 IMG_1315 IMG_1317

De voering heb ik ook op de beurs gekocht (niet meer bij die knorrige dame uiteraard), deze stof bestaat uit polyester aan 2 eur/meter.

*I bought the lining also at the fair (not at the grumpy lady off course), this fabric excist of polyester and costs me 2 eur/meter.

IMG_1269

Ik heb nood aan veel zakken, dus heb ik er een binnenzak zelf aan toegevoegd. Dit is simpel met vlieseline verstevigd en er gewoon opgenaaid, geen ritsen.

*I need a lot of pockets, so I’ve added an inside pocket myself. The fabric is strengthened with fusible interfacing and is just sewed on, no zippers.IMG_1274 IMG_1275

Een nette afwerking is vakmanschap. Dus een beetje meer moeite doen, loont altijd.

*A neat finishing is craftmanship. So a little more effort always pays off.IMG_1318Voila fini!

*It’s done!IMG_1320 IMG_1322 IMG_1323 IMG_1324 IMG_1325 IMG_1326 IMG_1328

Nu aan jullie!

*Now it’s your turn!

IMG-20150920-WA0012  IMG-20150920-WA0019IMG-20150920-WA0013 IMG-20150920-WA0011IMG-20150920-WA0010

Jas: DIY Chloe Jacket La Maison Victor
Jeans: Berka Jeans
Schoenen: La Redoute
Handtas: Mango

Gr, Linda

Comments
2 Responses to “DIY Chloë Jas (La Maison Victor)”
  1. kai says:

    de strik is een zeer leuke toevoeging.

  2. Mizz lizz says:

    Wow this is really a beautiful jacket , ideal for autumn season! I like the detail of the big bow on the front! Good job

Leave a Reply

  • Follow ATELIER LINDA TO on WordPress.com
