DIY Trixy Skirt

Hi all!

Ik kan altijd niet wachten tot de nieuwe “La Maison Victor” uit is. Dit puur belgisch DIY boekje over zelfmaakmode is gestart sinds november 2014 en kent sindsdien ongekend succes, ook in Frankrijk en Nederland. Het boekje kost wel 7.95 eur, maar daarmee ben je wel zoet voor 2 maanden.
*I can’t wait until the new “La Maison Victor” is out. This pure Belgian DIY magazine started since November 2014 and has grown successfully even across the borders through France and the Netherlands. The magazine cost 7.95 eur but it will keep you busy for the next 2 months.

In de editie van de maand mei-juni krijg je voor 8.95 eur extra een naaiboekje over “22 naai-ideëen” uiitgebracht door ‘La Maison Victor’. Op het eerste zicht lijkt het me makkelijke projecten, al heb ik er nog niet iets uit gemaakt.
*In this month’s edition (may-june) you get an “22 sewing ideas book” for 8.95 eur extra also pusblished by “La Maison Victor”. At first sight easy projects, but I haven’t really tried anything out yet.

IMG_0936

Mijn oog was gevallen op dit leuke patroon van de “Trixy” rok. Het model met een rits was echt mijn ding, dus ging ik meteen aan de slag. Ik zal kort toelichten wat het verschil is met de patronen van Burda (waarmee ik al altijd mee heb gewerkt).
*My eye caught this fun pattern ,the “Trixy” skirt. The zipper on the front was really my kind of thing so I went immediately at work. I will explain shortly what the differences are with the Burda patterns (as I’ve only worked with them).

IMG_0939

IMG_0944 IMG_0955 IMG_0957

Misschien ligt het aan mij, maar ik vond mijn patroonlijntje van maat 34 niet makkelijk terug. Voor het blote oog kon ik mijn lijntje niet makkelijk vinden dus heb ik manueel het patroonlijntje gaan tellen dat 2 lijnen naast het kleinste was. Mijn lijntje voor maat 34 was een lange streep gevolgd door een korte streep, deze was dus ofwel niet ofwel verkeerdelijk geprint op het patroon.
*Maybe it’s me, but I had difficulty finding the patternline of size 34. With the bare eye I couldn’t find it easily so I have calculated a few lines from the 2 smaller patterlines. My patternline size 34 was a long dash followed with a short dash, these weren’t there or were printed wrongly.

IMG_1075 IMG_1076

De instructies zijn stap voor stap uitgelegd, dus gemakkelijk te volgen. Ik geef toe dat de patronen wat “simpeler” zijn dan wat ik gewend ben van de Burda, maar de foto’s helpen me om sneller te werken en nu geraakt het kledingstuk sneller klaar.=D
*The instructions are explained step-by-step, very easy.  I admit some of the patterns are on the “simple” side then what I’m used to work with Burda, the pictures help me to work faster therefore the garment can be finished sooner.=D

IMG_0963   IMG_0965IMG_0961

Indien ik me niet vergis, klopt stap 4 van de instructies niet (corrigeer me indien je niet akkoord bent), de tailleband staat in spiegelbeeld afgedrukt. OF het tailleband moest niet in het “grijs” gemarkeerd staan (= aanduiding voor averechtse kant van de stof). Kijk zelf naar de volgende stap: het brede gedeelte van de tailleband zit plots helemaal in spiegelbeeld aan de rok bevestigd. Het duurde eer ik doorhad wat er verkeerd was, dus heb ik gewoon met logisch verstand de tailleband opgespeld tot het klopte…
*I have noticed that the drawing at step 4 is not correct (please let me know if you think the contrary), the waistband is drawn in mirrorstand. OR the waistband should not be marked in “grey” (= which means the backside of the fabric). Look at the next step: the wide part of the waistband is suddenly in mirrorstand pinned to the skirt. It took a while until I understood it was wrong, so I have pinned the waistband on the skirt just by logic thinking.

IMG_1073

Het 2x overlocken (1x voorpand en 1x achterkant) heb ik overgeslagen, daar het anders meer werk vergde. Ik overlockte de zijnaden in 1 keer, voor de rest heb ik alles gevolgd wat er werd geadviseerd. Uiteindelijk bleek maat 34 van “La Maison Victor” te groot te zijn voor mij. Ik heb langs elke zijnaad nog 1.5 cm moeten innemen, dus ik denk dat ik beter ben met een maat 32. Enfin, het is beter om groot te beginnen dan te klein, dat is een feit! Voila c’est fini!
*They advise you to overlock each piece (1x frontpanel and 1x backpanel) so I skipped this step due to too much work. I just overlocked both sides, further I have followed everything that was advised. Ultimately size 34 seemed too big for me. I had to take in 1.5 cm on each side seam, so I think I’m better of with EU size 32. It’s better to start with a bigger size than too small, that’s a fact! The result!

IMG_1066a

combi1

IMG_1057a IMG_1060a IMG_1062a

Een close-up van de stof.

*A close-up from the fabric.

IMG_1172

Hieronder heb ik even een onderscheid gemaakt tussen alle soorten naaiboekjes, LMV, Burda en Knipmode.
*Let me point out a few differences between LMV, Burda and Knipmode.

VLG BURDA-LMV

En wat vinden jullie van mijn versie van de Trixy Skirt? Laat het me weten in comments below!

*And what do you think of my version of the Trixy Skirt? Let me know in comments below!

Gr, Linda

La Maison Victor, 7,95 eur

luipaardstof, 15 eur/meter, de Bontenhal Amsterdam

Leave a Reply

  • Follow ATELIER LINDA TO on WordPress.com
